• елена кемилева

Йога терапия – лечение чрез йога

Йога терапията ( Yoga therapy), възниква в Индия през миналият век, в резултат на сливането на конвенционалната медицина с традиционната Хата йога практика. С популяризирането на йога на запад, все повече хора с различни здравословни проблеми имат нужда от адаптирана йога програма. При нея акцента е не върху прилагането на универсални комплекси за всички практикуващи, а върху подчертаване на личният контакт с ученика/пациента и съобразяване с индивидуалните му особености: физически, психо-емоционални и социални. Йога използвана за лечебни цели има огромен потенцял и вече е прилагана в редица болници в Индия, нараства броя на научните проучвания доказващи ефикасноста й и развива все по-голяма популярност в Америка и Европа. Вече и у нас!

Йога има доказан ефект за лечение и превенция на редица физически и психо-емоционални състояния , като:

1. мускулоскелетни заболявания ( болки и напрежение в мускулите, артрит, гръбначни изкривявания и мускулен дисбаланс, спондилоза, ставни дегенеративни заболявания, дискови хернии);

2.  респираторни и сърдечно-съдови заболявания (астма, високо кръвно, болести на сърцето)

3.  заболявания на храносмилателната система (гастрит, запек, затруднено храносмилане и др.)

4.  хормонални нарушения ( диабет Тип 2, хипер/хипо тироидизъм, менструални нарушения)

5.  наднормено тегло

6. Безсъние, безопокойство и  депресия.

Програмите се създават и провеждат от сертифициран йога и кинезитерапевт, като под внимание се взимат медицинската диагноза, медикаментозен прием, индивидуалните особености и лечебен план на всеки пациент. Програмата се прилага под внимателните насоки на терапевтът, след интервю и подробен преглед. Особено внимание се отделя на обучението на пациента и поущряването на активно му участие в лечебният процес. Предоставят се образователни матеряли и индивидуален план с упражнения за в къщи. Йога няма странични ефекти, може да се прилага превантивно и/или паралелно с други методи на лечение от конвенционалната или алтернативната медицина. В йога терапията се включват и някои методи от Аюрведа като масаж, очистителни техники и препоръки за хранене.

KOHTAKT:

Eлена Кемилева  – Магистър по Физиотерапия и Йога терапевт